Основната цел бе да се създадат
условия за ефективна работа на учителите и възпитателите с учениците в посока успешна образователна и социална
интеграция на представителите на етническите малцинства, чрез работа по
следните индикативни модули:
·
Особености
на мултикултурната класна стая;
·
Преодоляване
на конфликти и комуникация в мултикултурна среда;
· Предизвикателствата
пред учителите и технологии за развитие на междукултурна чувствителност и
толерантност у учениците;
· Педагогическа
и интеркултурна компетентност на учителя. Педагогически интервенции в
мултикултурна среда;
· Мениджмънт
на етнокултурното разнообразие в училище. Ромска култура и идентичност. Турска
култура и идентичност;
· Превенция
на отпадането от училище;
·
Работа
с родители на деца от етнически малцинства.
В рамките на обучението се използваха елементи от тренингова работа в областта на формиране на умения за работа в мултикултурна образователна среда
Задачите бяха:
- участниците
да обогатят теоретичните си познания в областта на интеркултурното образование и интеркултурната комуникация в мултикултурната
класна стая;
-
да се формира дух на толерантност и уважение към
културното различие в учещата се общност чрез
усъвършенстване на педагогическа и интеркултурна компетентност на учителя;
-
да се
овладеят умения за справяне с конфликти и за управление на разнообразието;
-
да се
разширят познанията за турската и ромската култура и идентичност, които да станат
основа за преосмисляне на училищната адаптация на децата от тези групи;
-
да се
диагностицират причините за отпадане на учениците от училище и на тяхна основа
се конструират подходи за превенция;
-
да се
конструират педагогически ефективни технологии за работа на учителите с
родителите на децата от етническите малцинства.
Очаквани резултати по отношение на
участниците бяха:
- получаване на знания и формиране на умения за използване на нови методи за работа с
деца и родители от
етническите малцинства;
- задълбочаване на знанията в областта на
интеркултурното образование на лично и професионално ниво, за да се гарантира качествено възпитание и
подготовка на децата от етническите малцинства, както и да се съдейства за тяхното хармонично интегриране в обществото;
- повишаване качеството на училищния живот, чрез
подобряване на комуникацията между учителите и учениците на базата на
спазването на принципите на толерантността и признаването на културните
различия;
- подобрени
компетентности относно отрицателните стереотипи, предразсъдъците и
дискриминацията като проблеми в образователната сфера;
- развити умения за справяне с конфликти и кризи,
свързани с културни различия;
- положителна
мотивация и умения за работа в условията на социокултурното разнообразие в учебна среда;
- подобрени комуникативни умения за общуване с
родителите;
- професионално-личностна промяна по посока
готовност за защитаване на социалната справедливост и освободено от стереотипи
и предразсъдъци поведение.
Семинарите проведохме с доц. д-р Соня Георгиева от РУ "Ангел Кънчев".
За хода и удовлетвореността на учителите може да се съди по активността и споделените впечатления от страна на участниците.
Няма коментари:
Публикуване на коментар