Докладът
ми на тема „Проектно-базирано обучение – технология и възможности за използване
в българското училище“, който получи кристален приз за най-добър в секция „Педагогика и психология“ по време на 55-та
годишна конференция на Русенския университет „Ангел Кънчев“ на
тема „Интелигентната специализация – иновативна стратегия за регионална
икономическа трансформация“, беше отпечатан в сборника "Reports awarded
with "Best paper" Crystal Prize.
Той
може да бъде намерен на стр. 303-308 в сборника, но прочетен и тук:
ВЪВЕДЕНИЕ
Сред основните цели в Закона за предучилищното и училищното образование в чл. 5 са посочени: „1. интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му. ... 5. ранно откриване на заложбите и способностите на всяко дете и ученик и насърчаване на развитието и реализацията им; 6. формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот.“ [1, 2-3] В търсене на разнообразни подходи, насочени към постигането на тези цели използването на метода на проектите се явява един от най-подходящите, защото се основава на проект за развитие на познавателните и творчески умения на учениците и на способностите им за развитие на критическо мислене при прилагане на научните знания за решаване на практически проблеми.
Сред основните цели в Закона за предучилищното и училищното образование в чл. 5 са посочени: „1. интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му. ... 5. ранно откриване на заложбите и способностите на всяко дете и ученик и насърчаване на развитието и реализацията им; 6. формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот.“ [1, 2-3] В търсене на разнообразни подходи, насочени към постигането на тези цели използването на метода на проектите се явява един от най-подходящите, защото се основава на проект за развитие на познавателните и творчески умения на учениците и на способностите им за развитие на критическо мислене при прилагане на научните знания за решаване на практически проблеми.
1. МЕТОД НА ПРОЕКТИТЕ. БАЗИСНИ
ПОСТАНОВКИ НА МОДЕЛА.
Въвеждането на проекти в учебната
програма не е нова и революционна идея в образованието. Тя е свързана с
хуманистичните тенденции във философията на образованието на Джон Дюи, Уйлям.
Х. Килпатрик, Елен Паркхърст и др. от началото на ХХ век. При метода на
проектите, процесът на обучение предоставя условия учениците сами да създават
продукти и да овладяват опит в креативни изследователски дейности. Той се
определя като система от възгледи, при която учащите се получават знания в
процеса на планиране и изпълнение на последователно усложняващите се
практически задачи наречени „проекти“. Пл. Радев счита, че: „Има два основни
подхода за прилагане на метода на проектите. Според исторически по-стария
подход, обучаемите преминават две стъпки: първо те се обучават по един
систематичен курс за усвояване на знания и някои умения, а след това прилагат
тези знания и умения, творчески и самостоятелно насочено и към подходящи
проекти. Според втория подход, обучението от страна на учителя/преподавателя не
предшества проекта, но е вградено в него.“ [3, 93]
Обучението, основаващо се на проектния
подход включва: проблематизация на учебния материал; познавателна
активност и практически ориентирана дейност на децата; връзка на обучението с
играта, работата (труда), живота на детето; проектиране и рефлексия. При
него в основата на процеса на обучение е сътрудничеството, позволяващо да се
създадат условия за активна съвместна учебна дейност и се създават възможности
за индивидуализация и диференциация.
Прилагането на проектно-базираното
обучение в съвременното училище се разглежда от редица педагози като:
1. Нова педагогическа
технология, която може да реши много актуални задачи в хода на обучението
на учениците – „една личностно-ориентираната технология, начин за организиране
на самостоятелната дейност на учениците, насочена към решаване на задачи в
рамките на учебния проект, интегриращ в себе си проблемният подход, груповите
методи, рефлексивните, презентационните, изследователските и др.
2. Метод на познание,
начин за организация на учебно-познавателната дейност на учениците – начин за
постигане на дидактическите цели чрез детайлна разработка на проблема
(технологията), която е необходимо да бъде завършена напълно, задължително с
практически резултат, оформен в един или друг вид (изследователски или реално
изработен обект).“[2]
Съвременният модел на
проектно-базирано обучение (project-based learning) е разработен от Института
за образование Бък (САЩ) в края на 90-те години на ХХ век в отговор на усилията
за училищни реформи. Проектно-базирано обучение се дефинира като „инструктивен
метод, който дава на учениците сложни задачи, базирани на предизвикателни
въпроси или проблеми, които включват решаване на проблеми, вземането на
решения, изследователски умения, както и саморефлексия, които включват
улесняване от страна на учителя, но не и давана на посока. (...) Фокусира се
върху въпроси, които карат учениците да се срещат с основните концепции и
принципи в практически план. Учениците правят собствено изследване по водещ въпрос,
което им позволява да развият ценни умения за научни изследвания, като те
участват в проектирането, решаването на проблеми, вземането на решения и
дейностите по самото изследване ... Учениците се учат от тези
преживявания, вземат ги под внимание и ги прилагат към света извън тяхната
класна стая (...) Различна техника на преподаване, която насърчава практиката
на формиране на нови навици за учене, като се набляга на уменията за творческо
мислене и позволява на учениците да открият, че има много начини за решаване на
проблема.“ [6]
За разлика от традиционните,
ръководени от учителя, занимания в клас, учениците трябва сами да организират
собствената си работа и да управляват собствения си път при работата по
проекта. Акцентира се върху учебни дейности (често интердисциплинарни), които
се реализират от обучаемите в дългосрочен план, и преживяванията в хода на
работата се вземат под внимание и се прилагат към света извън класната стая.
Проектно-базирано обучение „не е само потенциално ефективен подход за даване на
инструкции, но и съществен компонент на различни текущи модели за реформиране
на училището и към него се предявяват редица изисквания: да води до задълбочено
мислене; самостоятелно решаване на проблеми; практическо самооценяване и
саморефлексия; социално ценна активност и обществено значима отговорност за
значимостта на ученето.“ [5]
Основната идея на проектно-базираното
обучение е, че реални проблеми улавят интереса на учениците и се провокира
сериозен размисъл, тъй като те придобиват и прилагат ново знание в контекста на
решаването на проблем. При него учителят става посредник, а учениците работят
под неговото ръководство така, че:
да се набележат значимите въпроси; да се структурират
смислени задачи; да се постигне развитие на знанието и да се формират социални
умения и накрая да може внимателно да се оценява това, което учениците са
научили от опита.
Специфичните предизвикателства, пред
учителите при него са свързани с:
- избора или
конструирането на ситуации, които предпоставят възможността за добри проекти;
- структурирането
на проблемите като възможности за обучение;
- сътрудничеството
с колеги за разработване на интердисциплинарни проекти;
- динамичното
управление на процеса на обучение и самостоятелно учене;
- интегрирането
на технологии, когато е уместно;
- оказване на
помощ на учениците за даване на автентични оценки.
Дори учителите да бъдат склонни да
поемат рискове, за преодоляване на първоначалните предизвикателства, от
значение е подкрепата на училищното ръководство, което може да ги помогне чрез
прилагане на по-гъвкави графици, като блокови разписания или увеличаване на екипа
за планиране и предоставяне на учителите на възможности за професионално
развитие.
Проектно-базираното обучение е
организирано около един отворен насочващ въпрос или предизвикателство. Така то
фокусира учениците да работят и задълбочават своето учене, като се центрират
върху съществените въпроси, дебати, тези и/или проблеми. Проектно-базираното
обучение изисква набор от умения за критично мислене, решаване на
проблеми, сътрудничество и комуникация. Работата по проекта започва с
представяне пред учениците на познания и концепции и след като са ги усвоили им
се дава възможност да ги прилагат. Още в началото се знае какъв краен продукт
и/или презентация трябва да се подготви и това предпоставя необходимостта от
усвояване на специфични знания и понятия, като по този начин се създава
контекст и причина да се учи, за да се осмислят информацията и понятията. След
това се прави проучване, за да се приложат те и/или да създаде нещо ново.
Учениците трябва да направят много повече, отколкото да си спомнят информацията,
те трябва да използват по-висок ред мисловни умения, да се научат да работят
като екип и да допринасят със своите усилия за успеха му. Те трябва да слушат
другите и да изразяват своите собствени идеи ясно, да могат да четат различни
материали, да пишат, рисуват или по друг начин да изразяват себе си по много
начини и да правят ефективни презентации.
Това води до формиране на няколко
групи умения:
- „рефлексивни
умения: за осмисляне на задачата, за решаването на която има недостиг на
знания; за отговор на въпроса: Какво е необходимо да науча за решаването на
проблема?;
- изследователски
умения: за самостоятелно търсене на знания от
различни области; за самостоятелно намиране на конкретна
информация в информационното поле; за намиране на няколко варианти за решаване
на проблема; за издигане на хипотези; за установяване на причинно-следствени
връзки;
- умения за работа в
екип: за екипно планиране; за взаимодействие със всеки
партньор; за взаимопомощ в групата при решаване на общите задачи; за делово партньорско
общуване; за намиране на грешките на своите партньори в процеса на работа и
тяхното отстраняване;
- технологични
умения: за проектиране на процеси и/или продукти; за
изпълнение на по-рано усвоени технологични операции; за правилно използване на
инструментите и приспособленията; за достигане на зададеното равнище на
качество; за разбиране на свойствата на материалите; за осигуряване на лична
безопасност и рационална организация на работното място;
- мениджърски умения: за планиране на
дейности, време и ресурси; за вземане на решения и прогнозиране на техните
последствия; за анализиране на собствената дейност.
- комуникативни
умения: за задаване на въпроси; за участие в диалог; за водене
на дискусия; за отстояване на собствена позиция и гледна точка; за правене на
разумни компромиси;
- презентационни
умения: за изнасяне на публична реч; артистични умения; за ползване на
нагледни средства при публично представяне; за формулиране на отговори на
непланирани (неочаквани) въпроси и др.“ [4, 27-28].
2. ТЕХНОЛОГИЧНИ СТЪПКИ НА ПРОЕКТНО-БАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ
Когато учителят
използва проектно-базирано обучение има проблем без предварително определен
отговор и атмосфера, която толерира грешката и промяната. Учениците вземат
самостоятелни решения в рамките на проектните параметри, планират процеса за
постигане на решение и имат шанса да избират и реализират дейностите. В хода на
работата се дават текущи оценки, а крайните резултати - т.е. продукта от
проекта се оценява по критериите за качество.
Един технологичен
модулен модел от американски експерти включва:
Модул 1 – Определяне на очакваните резултати
• Работа в екип
на учителите за формулиране и развитие на проектната идея;
• Вземане на
решение за обхвата на проекта;
• Избор на
индикатори за постигане на резултата;
• Определяне на
общите резултати;
• Работа върху
критериите за дизайн на проекта;
• Създаване на
оптимална учебна среда;
Модул
2 – Подготовка на водещите въпроси
• Конструиране
на въпросите;
• Уточняване на
въпросите;
• Генерализиране
на въпросите;
• Развитие на
стандартно базирани въпроси
Модул
3 – Планиране на оценяването
• Дефиниране на
резултата и критериите за оценяване;
• Сравняване на
продукта с резултата;
• Използване на
рубрики;
Модул
4 – Карта на проекта
• Организиране
на дейностите от страна на учителя, който създава средата и осигурява
предпоставките за успешна самостоятелна изследователска работа на учениците;
• Насочване
на вниманието на учениците към ключовите проблеми и фокусиране върху пътищата
за решаването им в хода на изпълнението на проекта;
• Събиране
на ресурси от страна на учениците;
• Оформяне
на матрицата на изпълнението т.е. разработване на план за изпълнение на проекта
и неговото практическо осъществяване;
Модул
5 – Управлението на проекта
• Осмисляне
на ролята на учителя като мениджър;
• Споделяне
на целите с учениците;
• Използване
на различни методи и инструменти за решаване на проблеми;
• Използване
на опорни точки и крайъгълни камъни;
• План
за оценяване и рефлексия. [5]
И. Сергеев предлага няколко технологични модела за проектно-базирано обучение,
сред които най-подходящ за българското училище според нас е следния:
„1. Определяне на
предмета, темата, целите и задачите на проекта, избор на ръководител (1-2
месеца).
2. Изпълнение
на работата (2-3 месеца).
3. Предварително
представяне на продукта от проекта и работата пред своя или чужд клас с цел
установяване на равнището на разбиране и владеене на материала, а също така
усъвършенстване на уменията да се разбират въпросите и да се отговаря на тях (1
месец).
4. Подготовка и
реализация на защита на проекта пред експерти на училищно ниво (2 месеца).
5. Обобщения и
представяне на училищна конференция.“ [4, 10]
Въпрос, който
вълнува учителите е: В работата по кои предмети е приложим методът на проектите? Отговорът
е във всички, но най-често в:
• предмети,
формиращи система от специални и общоучебни знания и умения – български език и
литература, история, география, биология, химия, физика и математика;
• предмети,
ориентирани към формирането на граждански, интеркултурни, информационни,
комуникативни и други компетентности - чуждоезиково обучение, информационни
технологии, изобразително изкуство, философия, екология и др.
Във връзка с
променената роля на учителя в проектно-базираното обучение, И. Сергеев
извежда седем ролеви функции на учителя, които той реализира в хода на
изпълнението на проекта:
„1.
Ентусиаст, инициатор (повишава мотивацията на учениците, поддържа ги, поощрява,
насочва проекта в посока за достигане на конкретни резултати);
2. Специалист
(притежава знания и умения по въпросите на проектирането);
3. Консултант
(организатор за достъпа към ресурсите, към другите специалисти);
4.
Ръководител(отговаря за планирането и контрола за изпълнението на проекта);
5. „Човек,
който задава въпроси” (според Дж. Пит – това е този, който организира обсъждане
на подходите за преодоляване на възникналите трудности по пътя с насочващи
въпроси, който открива грешките и въобще поддържа обратната връзка);
6. Координатор
по време на целият процес на проектната дейност;
7. Експерт
(дава точен анализ на резултатите по изпълнението на проекта, помага за
извеждането на текущата оценка в проектната дейност).“ [4, 23]
Основните предимства на проектно-базираното
обучение са,
че:
- създава
възможности групи от ученици да изследват смислени въпроси, които изискват
от тях да съберат информация и да мислят критично;
- позволява
известна гласност и дава възможност за избор на учениците, защото те се учат да работят
самостоятелно и да поемат отговорност;
- подкрепя
развитието на метакогнитивни и когнитивни умения за мислене, като например
сътрудничество, самонаблюдение, анализ на данни и позволява на учениците да
получат и анализират информацията от различни гледни точки, а също така да ѝ дадат оценка;
- включва
обратна информация и преразглеждане така щото учениците да използват партньорската критика, за да се подобри тяхната
работа и да
се създадат по-качествени продукти;
- има като
резултат публично представен продукт и/или презентация, което учи,
че това, което
правиш подлежи на обществен
контрол и критика.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Методът проектите е образователна технология,
ориентирана не към интеграцията на фактически знания, а към тяхната промяна и
преобразуване в нови в процеса на прилагането им в проектната работа. Активното
включване на учениците в реализирането на тези проекти им дава възможност да
апробират нови подходи и методи за мислене, учене и действане. Фокусът е върху
практическата дейност, изпълнена чрез екипна работа, която насърчава формирането
на по-задълбочено, творческо и самостоятелно мислене.
Проектно-базираното обучение
може да се впише в училищното обучение и да включи прилагането на няколко
технологии, включително компютърни програми, аудио-визуална техника и
изследвания в реалния живот, за да се гарантира, че цялостното изживяване на
проекта ще се получи.
ЛИТЕРАТУРА
[1] Закон за предучилищното и
училищното образование. Обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015г., в сила от 1.08.2016г.
[2] Павлова М.Б., Питт Дж.
и др.Метод проектов в технологическом образовании школьников: Пособие для
учителя./Под ред. И.А. Сасовой, М. Вентана-Граф, 2003
[3] Радев, Пл. Кратка
дидактика. FastРrintBooks, Пловдив, 2016
[4] Сергеев И.С. Как
организовать проектную деятельность учащихся: Практическое пособие для
работников общеобразов. учрежд.,М., АРКТИ, 2003
[5] Ravitz, Jason,
John Mergendoller, Thom Markham. Online Professional Development for Project Based
Learning: Pathways for Systematic Improvements. http://www.freewebs.com/siowyy/Online%20PBL.pdf
Няма коментари:
Публикуване на коментар