Това е моят доклад, който представих на конфренцията "Педагогическата комуникация - настояще и бъдеще". Той е публикуван в едноименния сборник на стр. 87-97.
Комуникацията в образованието – вербални, визуални и виртуални технологии
Увод
Комуникацията
в образованието протича благодарение на използването на много канали и различни
технологии. Не бихме могли да си представим образователния процес без учителя,
който разказва, показва, беседва или ръководи дискусия, в която участват
неговите ученици. Най-старият модел на педагогическа комуникация е този, в
който учителят представя и разработва новото учебно съдържание с помощта на
словесни технологии, а учениците слушат и запаметяват чутото.
Появата на
печатните технологии води до появата на учебните книги (учебниците), от които
учениците могат да получават знания, които да допълват и обогатяват познанията,
получени от учителя. Визуализацията в учебниците, станала възможна след
откриването на фотографията, е следващата важна крачка в развитието на
технологиите, които се използват в образованието. С развитието на
полиграфическите технологии учебниците се обогатяват с фотоси, графики, схеми,
диаграми и множество знаци и сигнали, като елементи на апарата за ориентиране и
апарата за улесняване на ученето.
Появата на
дигиталните информационни и комуникационни технологии през миналия век промениха
драстично традиционните представи за комуникационни канали, които се използват
в образователната сфера и обогатяват неимоверно възможностите за осъществяване
на педагогическа комуникация. Появяват се електронни учебници, които са на път
да заменят традиционните хартиени книги. В тях визуализацията е достигнала своя
оптимум, но не по-малко важна е възможността, която те предоставят за интеракция
и виртуализация. Ако началото беше поставено преди около двадесет-тридесет
години с електронния диалог в отложено време, осъществяван чрез електронната
поща, то днес представителите на т. нар. „арр“ генерация общуват с лекота с
мобилните приложения на смартфона още в началното училище, с използване на
сайтове за видеообмен, кратки съобщения в Twitter и ползват всички ресурси на Facebook
преди да са завършили средното си образование.
Поколенията Х, Y и Z, а също така и поколението „Алфа“ на родените след
2010 година, (McCrindle, 2006) общуват с дигиталните технологии ежедневно и
понякога ежечасно. За съжаление преобладаващото мнозинство от българските
учители са от поколението на бейбибумърите (родните до 1965) и една част от тях
са успели да се адаптират към дигиталните технологии, но друга – не. Това
създава затруднения при реализирането на част от педагогическата комуникация особено когато става въпрос за
дигитални и виртуална комуникативни канали.
Всичко това дава основание да се съгласим с П. Стоянова, според
която: „Днес се намираме на границата между две култури: книжната и дигиталната
– на пръв поглед елементарно твърдение, характеризиращо разкраченото ни битие и
забързания вихър на технологичните промени, обуславящи непрекъснатите
метаморфози на медийните средства.“ (Стоянова, 2011) И ако тя говори за
медийните комуникации, същото може да се каже и за педагогическите комуникации.
Днес те са изключително разнообразни както по отношение на съдържанието им, но
най-вече на видовете и каналите, по които се реализират.
Видове комуникация в
образованието
В зависимост от посоката на реализиране на комуникацията в образователната сфера тя може да бъде:
- интраперсонална – вътрешна, мисловна, размисли, подготовка на
отговор, мечти, планове, идеи;
- интерперсонална (междуличностна),
която е насочена навън и при нея има повече събеседници.
Ако първата е преди всичко вербална, то при втората – вербалната се съпътства от
невербална, която може да бъде визуална и/или виртуална.
Междуличностната
комуникация може да се осъществява
между членовете на училищната общност. Вътрешните правилници на училищата
изискват спазване на принципите на уважение и запазване на авторитета на
учителите и училището при взаимодействията между участниците във
вътрешноучилищните комуникации, но не казват нищо за каналите, по които тя може
да се осъществява. Това на практика създава предпоставки за реализиране на директна
и индиректна вербална (устна и писмена
комуникация), но и на индиректна дигитална комуникация, при която се използват
технически устройства и технологии за пряк и отложен вербален и визуален
диалог. Имат се предвид електронни писма, кратки текстови съобщения,
мултимедийни съобщения с видео или емотикони, видеоразговори, обмен на
видеофайлове и др.
Според броя на участниците
междуличностната комуникация, може да
бъде:
- комуникация между двама
участници;
- групова – когато от
двете страни има групи хора (учители, ученици, непедагогически персонал,
мениджъри), имащи сходни цели и интереси;
- масова – разбирана като
говорене пред големи групи хора (например всички ученици от едно или от няколко
училища; учители от няколко училища, родители и др. ).
Всеки от трите вида по тази класификация може да се осъществява
вербално или със средствата на дигиталните технологии като се изпращат и
обменят вербални, визуални и/или мултимедийни послания.
В зависимост от мястото им в
образователния процес, комуникациите са:
- класни – урочни;
- класни – неурочни;
- извънкласни.
И при трите основни
форми за организация на учебно-възпитателния процес визуалните и виртуалните
комуникации започват да заемат все по-голямо място и относителния дял на
информацията, обменяна чрез тях; да се увеличава, като се има повече предвид
особеностите на контингента обучаеми и техните нагласи и очаквания.
В зависимост от средствата
за кодиране и канала комуникацията в образованието, тя се дели на: устна; писмена;
визуална; невербална и дигитална (виртуална).
Видове вербална
комуникация
Вербалната (устната) комуникация се приема за основна/водеща в педагогическата комуникация в училище. Независимо от широкото навлизане на информационните и комуникационни технологии в образователния процес, учителят представя и разработва новото учебно съдържание и организира дейности по неговото затвърдяване и приложение с помощта на устното слово, но все по-често го визуализира, особено в урочните форми на работа.
В зависимост от участниците
в нея, вербалната комуникация може да бъде:
- между директор и учител (група учители);
- между директор и помощник-директори;
- между директор и родител/родители;
- между директор и представител на външна организация
– община, РИО, фирма, НПО и др.
- между учител и ученик (група ученици, клас);
- между помощник-директор и учител (група
учители);
- между помощник-директор и представител/и на
непедагогическия персонал;
- между учениците;
- между учителите.
В хода на устната комуникация могат да се разграничат:
- монологични;
- диалогични;
- монологично-диалогични изяви на учителя. (Павлов
и Тоцева, 2001:
128-130, 133-135, 138-142)
Писмената комуникация, в зависимост от средствата за предаване на информация и канала, може да бъде:
- на хартиен носител;
- електронна или виртуална.
Традиционно в училище все още се
отдава предпочитание на хартиените носители, но електронните дневници,
създаването на електронни бази данни и съхраняването на информацията на
дигитални носители става все по-популярно и масово явление.
Визуалната комуникация в училище се реализира с традиционни и модерни технически средства. В коридорите и класните стаи се представят:
- картини, които са изработени с различни техники на
изобразителното изкуство като живопис, батик, акварел, анимация, апликация и
др.;
- фотографии;
- плакати;
- постери;
- временни или постоянни експозиции на продукти от творчески дейности
на учениците или учителите;
- грамоти, плакети, сертификати, благодарствени писма, поздравителни
адреси и др.;
- награди – купи, вази и др.
- монитори за излъчване на информация за училището, предстоящи
изяви, работа по проекти, постижения, инициативи, участия в състезания,
фестивали и др.
Визуалната комуникация учи учениците да възприемат други кодове и
езици и да ги интерпретират според опита и възможностите си. Създавайки
продукти в творческите дейности по време на работата в час или в извънкласни
форми, те обогатяват комуникативната си култура с умения да създават визуално
въздействащи творби и да възприемат и оценяват естетическите им достойнства.
Размерът и общият външен вид на училищната сграда, цветовете на
стените на класните стаи и коридорите, интериорът и тематично оформените
кътове, имиджовите и рекламните материали, които могат да се видят от
посетителите (бъдещи първокласници или кандидати за ученици, родители,
представители на бизнеса или на държавни и местни власти и др.), създават
първото, при това много силно, впечатление за училището и за неговия
мениджмънт.
В зависимост от времето,
мястото и използваните средства,
можем да разграничим:
- реална педагогическа комуникация;
- виртуална педагогическа комуникация.
Под реална педагогическа
комуникация имаме предвид монологични и диалогични формати устна и писмена
комуникация, при която се използват устни, печатни и аудио и видеотехнологии в
и извън класната стая, но на територията на училището с прякото участие на
комуникиращите.
При реалната комуникация участниците обменят информация устно, на
хартиени носители или по телефон, като участниците се намират по едно и също
време на едно и също място (задължително при устната комуникация) или са на
различно място и участват според възможностите и желанията си. При телефонната
комуникация обменът на информация е синхронен, докато при писмената отговорът
се подава след получаване на писмото в различен времеви отрязък. Сроковете в
деловата писмена комуникация са предварително уточнени или посочени в текста.
Виртуална педагогическа комуникация
Под виртуална педагогическа комуникация имаме предвид монологични и диалогични формати, устна и писмена комуникация, при която се използват дигитални носители на информация и компютърни технологии за пренос на информация.
Виртуалната педагогическа комуникация стана възможна едва през
последните десетина години благодарение на развитието на информационните и
комуникационните технологии и най-вече на осмислянето на възможностите им да се
използват за образователни цели.
Виртуалната
педагогическа комуникация в зависимост от
технологиите може да се раздели на:
·
използваща възможностите на Web 1.0;
·
използваща възможностите на Web 2.0,
дори Web 3.0.
Ако при Web
1.0. потребителите са основни получатели, при Web 2.0. те могат да се нарекат
съучастници. (За разликите между Web
1.0 и Web
2.0. виж по
подробно Иванка Мавродиева). (Мавродиева, 2011: 8-10).
Web 1.0 за образователни
цели дава възможности:
·
да се получава информация –
текстова, визуална, аудио;
·
да се споделя информация в хода на
електронен диалог в отложено време чрез електронната поща;
·
да се споделят мнения и оценки в
хода на електронния диалог в реално време във форуми, чатове, диалози след
публикации;
·
да се получава регулярна информация
по теми, към които е заявен интерес;
·
да се общува в реално време чрез
текст, аудио и видео;
·
да се ползват електронни ресурси и
електронни библиотеки.
С появата на
Web 2.0.
се обогатяват възможностите за подаване на обратна връзка – споделяне, участие,
интеракция.
Web 2.0 е
термин, който обозначава преминаването от статични уебстраници и използването
на интернет като предимно информационен ресурс към интерактивни уебстраници, на
които всеки потребител може да публикува информация (в различни медийни
формати) и да общува с други потребители, да коментира създавани от тях
файлове, или да редактира създадени от други потребители документи.
Към Web 2.0
се включват следните инструменти:
·
блогове;
·
Wikipedia;
·
социалните мрежи;
·
подкасти;
·
сайтове за споделяне на видео;
·
виртуални среди и др.
Според целите
си виртуалната комуникация може да бъде:
·
формална – за постигане
на учебни цели;
·
неформална
(междуличностна) – за постигане на лични цели, свързани с удовлетворяване на
интереси, потребности за споделяне и общуване.
Виртуалната комуникация (формалната и неформалната) може да се
реализира, като се използват различни технологии:
·
електронна поща;
·
училищен сайт;
·
виртуална класна стая;
·
виртуална конференция по
проекти с колеги и институции;
·
Wikipedia;
·
блогове;
·
социални мрежи – например
Facebook и Twitter;
·
колаборативни ученически
групи;
·
онлайн базирани
собствени ресурси;
·
презентации като елемент
на обучение и оценяване, които се споделят чрез интернет;
·
блогове и сайтове на
проекти, създадени и поддържани от учители и ученици;
·
сайтове за
видеосподеляне;
·
сайтове за споделяне на
презентации;
·
образователни сайтове;
·
собствени канали за
компютърно-подпомогнато обучение и др.
Сред изброените технологии нашето специално внимание е насочено
към блоговете, защото те станаха
изключително популярни през последните десетина година. Лесната и безплатна
поддръжка е сред водещите причини за големия интерес и появата на огромно
количество блогове и блогосфери. Като се присъединяваме към позицията на Иванка
Мавродиева, че съществените особености на блога са, че той „е вид социална
медия, най-често поддържан от един блогър; блогът е регистрирано място във
виртуалното пространство, където чрез онлайн базирана платформа, създаваща
условия за публикуване, се разпространява и споделя информация; блогът е и
инструмент за оповестяване на новости и материали онлайн, каквито са
текстовете, фотографиите, аудио и видеоклиповете или мултимедийните
презентации“ (Мавродиева, 2010: 44), ще се опитаме да класифицираме
образователните блогове.
По критерий създател и автор
на продуктите в образователните блогове, те могат да са:
·
на директора;
·
на методическо
обединение;
·
на класа;
·
на учителя;
·
на група учители;
·
на учител и група ученици.
По критерий съдържание
те са:
·
по един предмет;
·
по тема от учебното
съдържание;
·
по малък проект.
По критерий дизайн
(средства за представяне на информацията):
· с текст и статични
изображения (снимки, графики, таблици, схеми, диаграми);
· с текст, статични
изображения и видеофайлове;
· с текст, статични
изображения, аудио и видеоизображения.
По критерий връзка с други
блогове или интернет базирани ресурси:
·
без хипервръзки;
·
с хипервръзки.
В зависимост от хипервръзките
блоговете могат да бъдат:
·
два или повече свързани
блога на един и същ автор или група;
·
свързани с уебсайт,
който допълват;
· с линкове към други
блогове и сайтове с хипертекст и сайтове за видеосподеляне.
Неформалните педагогически комуникации през интернет и новите
технологии най-често се осъществяват чрез:
·
Skype;
·
Facebook;
·
Twitter;
·
Блогове;
·
Сайтове;
·
Wikipedia;
·
Форуми и др.
Изключително бързото развитие на комуникационната техники и
технологии създава условия управлението на комуникациите да не може да се
подчини на традиционните модели, а да се разглежда като уникална технология, в
която се следват персонални и мрежови модели за комуникация.
П. Балкански
счита, че „създаването на такава комуникационна мрежа е една от най-важните
задачи на всеки ръководител“ и предлага модел на комуникационна мрежа на
училището, (Балкански, 2001: 200-201), който включва външната и вътрешната
училищна комуникация.
През 21. век
класическите комуникационни мрежи се преплитат и училището трябва да
функционира в изключително сложна нова мрежа, където се използват симултанно:
- Верижната (йерархизирана) мрежа, при
която комуникацията върви отдолу нагоре и отгоре надолу – например от ученика
през учителя до директора и обратно, като функционира едновременно с:
- У-образната, при която е възможно
двама учители да докладват на директора за една и съща ситуация или задача, а
той да предава информацията в Регионалния инспекторат по образоването или в
Министерството на образованието и науката;
- Кръговата, при която всеки получава
и предава на следващия определен обем информация. (Този мрежови модел е широко
прилаган както при учителите, а така също и при учениците и по този начин се
разнасят новини, но и слухове);
- Многоканална – всеки общува с всеки
– получава и подава, защото на практика информацията е навсякъде около нас.
Заключение
Като
изхождаме от разбирането, че тематиката свързана с педагогическата комуникация,
позволява изключително разнообразие на интерпретациите и анализите, с настоящия
текст правим опит за съчетаване на класически представи с модерни технологични
решения. Предвид високата динамика на развитие на информационните и
комуникационните технологии, които вече навлязоха в образователната сфера,
подобни опити могат да се използват за очертаване на панорамата от възможности
и като изходна позиция за търсене и оползотворяване на нови възможности за
педагогически осмислено и високоефективно експлоатиране на технологичните
ресурси за визуализация и виртуализация.
Библиография:
Балкански,
П. (2001). Училищен мениджмънт: практика.
Книга втора. София: ИК „Ласка“.
Мавродиева,
И. (2010). Виртуална реторика: от
дневниците до социалните мрежи. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Мавродиева,
И. (2011). Уебкомуникацията след 1990 г., или за генерациите Web 1.0, Web 2.0,
Web 3.0, Бизнес секретар, № 1, 8 –
10.
Павлов,
Д., Я. Тоцева. (2000). Педагогическа
реторика. София: ИК „Даниела Убенова“.
Стоянова,
П. (2011). Поколението на дигиталната книга, Медии и обществени комуникации, № 8. http://media-journal.info/?p=item&aid=135/, последно посещение 10.01.2018г.
McCrindle, Mark. (2006). Word Up: a lexicon of Generations Y & Z: A guide
to communicating with them. – Australia: The ABC of XYZ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар