неделя, 30 октомври 2016 г.

Международната научна конференция „Интелигентната специализация – иновативна стратегия за регионална икономическа трансформация“

 На 28 и 29.10.2016г. взех участие в Международната научна конференция „Интелигентната специализация – иновативна стратегия за регионална икономическа трансформация“, която се организира от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Съюза на учените – Русе. 
Докладът ми на тема „Проектно-базирано обучение – технология и възможности за използване в българското училище“ получи кристален приз за най-добро представяне в секция „Педагогика и психология“ и ще бъде отпечатан в специален сборник.

 
 Конференцията беше чудесна възможност да се обсъдят актуални проблеми на училищното образование, подготовката на бъдещи и квалификацията на работещи учители с колеги от различни университети.

неделя, 16 октомври 2016 г.

Конкурс за добри педагогически практики в областта на образователната интеграция на деца и ученици от етническите малцинства

Министерството на образованието и науката и Синдикатът на българските учители организират конкурс за добри педагогически практики в прилагането на образователната интеграция на деца и ученици от етническите малцинства. Цел на конкурса: Представяне на добри практики в прилагането на образователната интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, които да са планирани като политики в детските градини и училищни и/или общински политики и реализирани в образователната практика. Конкурсът се организира за учители, директори и други педагогически специалисти от детските градини и училищата.
Основни  акценти на конкурса:
o  Пълноценна социализация
o  Равен достъп до качествено образование
o  Интеркултурното образование като неотменна част от процеса на модернизация на българската образователна система
o  Съхраняване и развиване на културната идентичност
Представените практики да отразяват опит от учебния процес,  дейности по интереси или дейности, реализирани в партньорство с висши училища, неправителствени организации, местна власт с фокус към:
         поетапна десегрегация и преодоляване на вторичната сегрегация;
         работа с родителските общности за преодоляване на взаимните негативни стереотипи;
   работата на помощник на учителя в училище и помощник-възпитателя в детската градина;
         допълнително обучение по български език;
         квалификация на педагогическите кадри;
         насърчаване за продължаване на образованието след 16 г.;
         прилагане на иновативни подходи за работа в мултикултурна среда;
       изучаване в часовете по СИП и ЗИП на историята и културата на етническите общности;
         изучаване на майчин език и връзката с по-доброто усвояване на български език;
         съхраняване и развиване на културната идентичност и други.
 ИзискванияУчастниците изпращат своите предложения за реализирани добри практики под формата на разработен описателен материал, в който представят своя опит, както и изводи и предложения за неговото прилагане и мултиплициране в практиката. Материалите трябва да са в MSWord формат, размер на шрифта – 12, разстояние между редовете – 1,5. Обемът на разработките не трябва да е по-малък от 5 и да не надхвърля 11 стандартни страници заедно с приложените материали, ако има такива.
 Конкурсните работи се изпращат:
-          В писмен вид – на адрес: София 1000, бул. „Дондуков” 2А, за дирекция „Формиране, анализ и оценка на политиките”
-          В електронен вид: на e-mail: i.nounev@mon.bg и e.vitanova@mon.bg.
Срок за изпращане на работите: 21 октомври 2016 г.
Най-добрите предложения ще бъдат допуснати за участие в Национална научно-практическа конференция на 9, 10 и 11 ноември 2016 г. в гр. Велинград, която ще бъде организирана съвместно от МОН и СБУ. Всяка разработка ще бъде представена от своите автори в рамките на 15 минути. Авторските колективи, отличени с най-висок научно-практически принос, ще бъдат наградени по време на конференцията. 
Всички материали, допуснати за участие в конференцията, ще бъдат публикувани в сборник. 
Практиките трябва да бъдат описани по следния примерен модел:
1.       Име на практиката.
2.       Резюме на същността на практиката (до 10 стандартни редове).
3.       Данни за училището, детската градина, общината, където е реализирана практиката – кратко описание на вътрешната и външната среда.
4.      Културно-образователна област, образователно направление/предмет, група/клас, форма на педагогическо взаимодействие/класна форма на работа, занимания по интереси.
5.      Време, в което е била реализирана (период или дати).
6.       Учител/и или екип, който е реализирал практиката.
7.       Описание на групата деца/ученици, с които е реализирана практиката – възрастови, полови, етнически и индивидуални особености, които са значими за обучението.
8.      Представяне на основните педагогически цели, които се преследват.
9.      Пълно описание на практиката с отчитане постигането на критерия новаторство/оригиналност по отношение на методи, форми, техники, технологии и др.
-       същност;
-       технология на подготовката;
-       технология на реализацията (етапи);
-       продължителност на приложението;
-       самооценка на иновативните елементи.
10.  Описание на постигнати резултати с отчитане на критерия ефективност/ефикасност, като повишена мотивация, засилен интерес, провокирани нови търсения, обогатени познания, формирани нови умения, усъвършенствани умения, обогатени междупредметни връзки и други в областта на:
-       обучението, възпитанието и социализацията;
-       социалната сфера (работа с родители, работа с партньори от НПО и др.);
-       друга......
11.  Предимства на представената практиката в сравнение със стандартните подходи за работа и обучение.
12.  Възможности за прилагане в други български детски градини и училища, които реализират идентични образователни дейности и преследват идентични образователни цели.
13.  Ограничения и възможни затруднения.
14.  Устойчивост/целесъобразност на практиката. Условия за постигане на устойчивост.
15.  Контакти за допълнителна информация на автора или екипа, реализирал практиката:
-            Адрес на блог, училищен сайт и/или образователен портал;
-            Телефон/и;
-            Адрес/и на електронна поща.

петък, 14 октомври 2016 г.

ВТОРАТА ЕСЕННА СРЕЩА НА ПЕДАГОЗИ И ПСИХОЛОЗИ „ЛИСТОПАД ОТ ИДЕИ‘ 2016“

На 30-ти И 31-ти ОКТОМВРИ във ВАРНА, в ИНТЕРХОТЕЛ „ЧЕРНО МОРЕ“ ще се проведе  
ВТОРАТА ЕСЕННА СРЕЩА НА ПЕДАГОЗИ И ПСИХОЛОЗИ
„ЛИСТОПАД ОТ ИДЕИ‘ 2016

на тема: „ТЕРОРИСТИЧНАТА ЗАПЛАХА – ПРЕВАНТИВНИ МЕРКИ И РЕАКЦИИ НА УЧИЛИЩНИЯ ПЕРСОНАЛ“

Темата на настоящата среща е продиктувана от съществуващите в момента реалности по отношение на извършените терористични атаки в Европа и потен-циалната опасност от подобни действия в нашата страна. За да бъдат защитени училищата и детските градини от такива посегателства е важно педагогическият и непедагогическият персонал да имат познания относно същността на терорис-тичните нападения – мотиви, характеристики на извършителите, средства за из-вършване на терористични актове, възможни параметри на пораженията;  да при-добият умения за разпознаване на съмнително поведение, за адекватни дейст-вия при установяване на такова поведение, особено около и на територията на учебните заведения, за първи реакции и първа помощ в случай на нападение, както и за предварителните мерки, които следва да предприемат учебните заведения с цел превенция на терористичната заплаха. 
Темата ще бъде разработена с помощта на беседи, презентации, демонстрации и преживелищен тренинг.
Тематични акценти:
-  Тероризмът като идеология – същност, човешки ресурс, действия, видове терористични актове, последици;
-       Профил на терориста;
-       Децата-терористи;
-       Невербални сигнали за разпознаване на възможни извършители на терористични действия;
-      Превантивни мерки в учебните заведения срещу терористични действия;
- Животоспасяващи действия на училищния персонал при актове на тероризъм в учебни заведения;
-       Първа домедицинска помощ при различни видове терористични атаки;
-       Кризисна интервенция при терористични атаки.

ТАКСА ЗА УЧАСТИЕ: 88 лв./за цялата програма/
Откриване: 30.10.2016 год./неделя/ - 9.45 ч.
Закриване: 31.10.2016 год./понеделник/ - 13.30 ч.
НАСТАНЯВАНЕ В ИНТЕРХОТЕЛ „ЧЕРНО МОРЕ“ НА БАЗА НОЩУВКА И ЗАКУСКА:
-               45 лв. на човек на вечер в стая с 2 легла
-                60 лв. на човек на вечер в единична стая
           ОБЯД НА 30.10.2016 : 15 лв.

Сумите за таксите за участие и за настаняването и храненето следва да бъдат преведени по банков път като обща сума като за основание за плащането бъде посочено „такса за участие в есенната среща на 30-31.10.2016 год. на........................... /трите имена и представлявана организация/”.

     Банкова сметка: BG76PRCB92301016931118    BIC: PRCBBGSF
                                   Прокредитбанк АД
                                   ЗЕТ ЕС КОНСУЛТ ЕООД


Заявки за участие/по образец/ се изпращат на е-mail aдреса на Центъра – office@zsconsult.com.
След потвърдителен е-mail от организатора се заплащат съответните такси за участие в срещата. Заплащането се извършва само по банков път.

СРОК ЗА ЗАЯВКА: 21 ОКТОМВРИ
Допълнителна информация може да бъде получена на GSM 0879 64 30 31 и 0896 28 66 22.
Съобщения от оперативен характер относно организацията на срещата ще се публикуват регулярно във Facebook страницата на Център за обучение, консултации и тренинг ZS Консулт
 Лидия Йорданова - Управител

понеделник, 12 септември 2016 г.

Покана за участие в конгреса на SIETAR в Дъблин през 2017

SIETAR Europa Congress:
21st Century Waves of Change – Cultural Dexterity for Turbulent Times.
Dublin on 22-27 May 2017

This congress welcomes everyone whose life and work puts them at the interface of cultures, from the perspectives of economy, society and education, with the aim of reshaping intercultural discourse, questioning our current cultural paradigms and exploring new thinking to help us navigate complexity in our emerging global world.
With the aim of re-examining our cultural dimensions, understandings and paradigms, we invite submissions that question, critique, explore and refresh our cultural paradigms and theories, and simultaneously share new methods and best practices.
We invite those engaged in business, training and research (including independent consultants and educational institutions) shaping the European public sphere, (NGOs, governmental organizations and institutions and private ones as well) as well as media and arts, to participate and share contributions from all disciplines and fields that deal with intercultural topics.

Track 1: BUSINESS & ORGANIZATIONAL CHALLENGES – What does it mean to work together?
In this harbor we would like to focus on the best practices of WORKING ACROSS BORDERS, stimulating FLOW, encouraging and coaching present and future leaders and raising awareness and motivation in multicultural organizations and teams.
The following questions can be additionally considered:
  • What should be done in order to tackle conflicts between corporate and local values?
  • What coping mechanisms should be used to address multiple adjustments?
  • How can we recognize and deal with challenges and risks during international projects?
  • What are the opportunities and challenges of working with people who have hybrid identities?
  • How can multicultural as well as virtual teamwork be enhanced?

            Track 2: SOCIOPOLITICAL CONCERNS – How can cultural sensitivity become part of the creation and application of arts, law, media, health and education systems?
In this harbor we concentrate on finding BALANCE BETWEEN ANCHORING AND SAILING TO EMBRACE CHANGES, and on responding to the question, “How do media (TV, internet, radio, fine arts), legal systems and laws as well as education systems shape the picture of “the other“? How do cultures impact the perception of health and treatments? Additionally, we would like to show and discuss streaming practices in the media world and concentrate on the best practices from the arts, law, health and education sectors. One critical focus is on the consequences of the migrant and refugee crises.
Some possible topic suggestions:
  • How are cultural differences addressed when reporting on people in the media?
  • What are the best practices for showing the balanced picture of migrants and refugees in media?
  • What is the role of cultural mediators in the construction of social values and behaviors?
  • What challenges do health services face in serving a diverse population?
  • What is the role of teachers and interpreters in shaping culturally sensitive education?
  • What are the best intercultural practices in the fields of conflict resolution and mediation?
  • How do migrant and refugee movements influence social change?

Track 3: SHAPING INTERCULTURAL PROFESSIONS – What are the recent updates and fresh developments in theory, methodology and practice? How can SIETAR Europa contribute to the professionalization of the intercultural field?
In this harbor we would like to focus on the latest developments in the intercultural professions and to address the DEPTH OF SIETAR’s VISION and its future as an established partner in offering expertise on cross-cultural issues.
Here are some topic suggestions:
  • What are the latest trends in consulting in the intercultural profession?
  • How can we use linguistics and storytelling in the process of enhancing intercultural competence?
  • What are the most recent developments in coaching in the intercultural profession?
  • How can intercultural expertise, skills and competences be deepened?
  • What are the cultural challenges of incorporating new media in virtual education processes?

            Track 4: PRACTICING AND SHIFTING PERSPECTIVE CHANGE – What are the opportunities & challenges of hybrid identities? How do Europeans&non-Europeans participate in shaping European cultures?
In this harbor we would like to share best practices and research findings that guide us in NAVIGATING with individual and organizational HYBRID IDENTITIES and deepen our understanding of the consequences of human mobility.
Here are some topic suggestions:
  • How do we acquire, achieve, sustain and move between hybrid identities? Examples of these identities are TCKs and their families, expats, immigrants and refugees living in multicultural environments.
  • What are the links between hybrid identities and social change?
  • How can the issues of health and well-being in hybrid identity be addressed?
  • How does human mobility change perceptions of cultural identity?
  • What sort of challenges do people with a hybrid identity face in their social and professional life?
In this harbor we would like to introduce, discuss and deepen the understanding of WAVES OF INFLUENCE.
Some topic suggestions:
  • What does it mean to be European and to be non-European in Europe?
  • How do non-Europeans, both those living in and those living outside Europe perceive Europeans?
  • How heavy is the cargo of colonialism when attempting to assess and exchange cultural resources?
  • What are the best practices for steering social change?
  • Overview and comparison of migrants “integration” policies in different countries

            Track 5: IACCM Academic Track
The academic track of the SIETAR Europa Congress 2017 is organized in cooperation with the IACCM (International Association of Cross-Cultural Competence and Management).

The SIETAR Europa Film & Media Festival, first held in 2006 in Sofia, Bulgaria, continues to screen selected documentaries as part of our major congresses. The Festival now also features workshops on video editing, webinars and master classes. Each film screened is followed by an interactive program that may consist of Q&As with film makers, discussions with the audience, panel discussions, and/or debates with experts, politicians, journalists or representatives from stakeholder organizations where intercultural themes are clearly embedded.

On the congress webpage http://www.sietareu.org/seucongress2017 you can find all the related information regarding submitting for #seucongress:
  • Congress Theme and different Tracks online here
  • Call for pre-congress workshops including submission template here
  • Call for submissions, templates and deadlines here
  • Call for academic submissions including submission template online here  
  • Call for Films including submission template online here
SIETAR Europa Congress:
Deadline for submission: 31 October 2016
Notice of acceptance: 15 December 2016

IACCM Academic Track:
Deadline for submission: 31 October 2016
Full paper deadline: 15 March 2017